Udgivet 06. Dec 2016

Branchestatistikken 2014 - Hele året

Året 2014 blev igen uden vækst, men med spændende udvikling i kategorierne. Dameduft er den store vinder.

Når man ser tilbage, så startede 2014 generelt fuld af optimisme. Senere, i den vigtige julehandel, var resultaterne en smule under den forventning, som var bygget op. Ifølge Danmarks Statistik lå væksten i detailhandelen i fjerde kvartal på ca. 1%, men vi var mange, som havde regnet med et højere tal.

Ser man på kategorierne, viser damedufte en flot vækst på 9%. I top 10 har 8 ud af 10 brands meget flotte stigninger. Væksten kommer fra en generelt øget interesse for kategorien, men naturligvis også en række flotte lanceringer henover året.

Herredufte voksede med 1%, men her er billedet af de enkelte brands resultater meget mere diffust. De to største brands går lidt tilbage, mens det er udfordrerne, som viser den største fremgang.

Samlet udgør duftkategorien 45% af hele det selektive marked. Det er en høj andel, og næsten på niveau med det europæiske gennemsnit. Til sammenligning er duftenes andel af det samlede marked i Norge og Sverige hhv. 32% og 37%.

Hudpleje er den største enkeltstående kategori med en andel af det selektive marked på 34%. Der har været en lille tilbagegang på 2%, men det dækker over store variationer mellem mærkerne i kategorien. Nogle af de store mærker har en væsentlig tilbagegang, og det har indflydelse på hele kategorien.

Hudpleje til mænd er stadig en udfordring for de store selektive mærker, og kategorien er domineret af meget få mærker, med én klar markedsleder.

Makeup går væsentligt tilbage. Der er store variationer i resultaterne for de enkelte mærker. Kategorien er kendetegnet ved, at en succesfuld lancering af et unikt produkt virkelig kan flytte salg og tiltrække nye (trendy) forbrugere.

Ser vi på det samlede selektive marked, så kan vi konstatere, at endnu et år er gået uden vækst. Vi er som branche naturligvis meget afhængige af den generelle økonomiske udvikling og udviklingen i salget hos vores detailkunder.

Der er heldigvis en række positive indikatorer i den generelle økonomiske udvikling. Vi må dog stadig i branchen blive endnu dygtigere til at skabe attraktive produkter og oplevelser for vores kunder og forbrugere. Vi ønsker en god og fremgangsrig handel til alle i 2015.

Se den samlede branchestatistik for hele 2014 her