Udgivet 06. Dec 2016

Branchestatistikken 2013 - Hele året

”Det sku´vær´så godt og så´det faktisk skidt”. Sådan lyder omkvædet i sangen om Larsen og ulykkeligvis er det desværre også lidt kendetegnende for det danske marked for selektiv kosmetik i 2013.

I sensommeren lød overskriften på 1. halvårs omsætning: ”Positive tendenser at spore”. Markedet havde vokset med hele +16% efter de første 6 måneder. At vi så ved årets udgang skulle konstatere en samlet vækst på beskedne +1%, kom ganske uventet. Det skyldes, at 2. halvår isoleret set oplevede et fald på -9%.

Hudpleje til kvinder lagde stærkt ud med en vækst på +20% efter første halvår, men falder tilbage på en total årlig vækst på +6%. Ser vi på tallene renset for nye mærker i forhold til sidste år, er væksten nede på beskedne +3%.

Hudpleje til mænd dykker kraftigt i 2. halvår, efter +28% vækst i 1. halvår. Årets resultat ender med en vækst på beskedne +4%. Markedslederen Biotherm vækster dog over hele året med +17% og sikrer en vækst i kategorien.

Dameduft rammes af den samme recession i 2. halvår som de øvrige kategorier. 1. halvår bød på +18% vækst, mens juleindsalget gav 2. halvår en tilbagegang på -16%, hvilket fik markedet til at bakke i helåret 2013 med -3%. Havde det ikke været for nylanceringer og line extensions, som duftmarkedet er kendetegnet ved, havde tilbagegangen for 2013 lydt på -9%.

Herreduft vækster i både 1. og 2. halvår og formår at ende året i anstændige +4%. Væksten er primært båret af nylanceringen David Beckham, samt top 3, som står for 40% af markedet. Disse formår tilsammen at vækste og er også en væsentlig faktor til, at herredufte oplevede en vækst i 2013.

Inden for makeup er tendensen desværre den samme som for hudpleje. En vækst på +11% i 1. halvår, formøbles til en total tilbagegang på -4% for helåret 2013, efter en kraftig tilbagegang under 2. halvår på hele -17%. Havde negleprodukter fra Ciaté, som for første gang rapporteres i 2013, ikke været listet, sammen med andre mindre nyankomne mærker, havde markedet for makeup i 2013 oplevet et tilbagefald på hele -8%.

De rapporterede tal er omsætningstal og ikke salg-ud tal, ergo ikke direkte sammenlignelige. Dernæst er det vigtigt at tage højde for, at de største mærker i 1. semester blev lagerført på Matas´ hovedlager, hvilket har haft en markant afmattende indvirkning på indsalget i 2. semester. Derfor skal 2013 ikke vurderes semester for semester men ud fra totaltallet pr. 31/12. Det indikerer en beskeden årsvækst på +1%, men mit estimat er, at vi har et totalt selektivt forbrug i 2013, som vækster med omkring +2-4%. 2014, bliver det så året, hvor opsvinget bider sig fast? Hvorfor ikke? Danskernes disponible indkomst er steget den seneste tid, blandt andet som følge af lav inflation og en mild vinter. Men spørgsmålet er snarere, om forbrugerne er villige til at forbruge mere? Hvorfor vi som industri skal være med til at skabe efterspørgslen og interessen for præcis vores forbrugsgoder, frem for tøj-, rejse-, interiør- eller restaurationsbranchen for den sags skyld.

Se den samlede branchestatistik for hele 2013 her