Udgivet 06. Dec 2016

Branchestatistikken 2013 - 1. halvår

Positive tendenser at spore - Markedet har i første halvår af 2013 haft flotte vækstrater inden for alle kategorier.

I 1. halvår af 2013 har alle kategorier i branchen vist flotte vækstrater og er samlet løftet med hele 16%. Hudpleje til kvinder har haft en fremgang på hele 20%, og kategorien har øget sin markedsandel med 1% i forhold til samme periode sidste år, og hudpleje til kvinder udgør nu en markedsandel på 36%.

Der kan være mange gode årsager til væksten, men uden tvivl har blandt andet det store fokus blandt forbrugerne på serum-kategorien været en medvirkende årsag.

Hudpleje til mænd har også haft en flot fremgang på 28%. Væksten betyder, at hudpleje til mænd beholder sin andel af markedet på 2%, som stadig er en lille kategori i det store billede. Væksten tyder dog på, at også mændene mere og mere værdsætter de fordele, som branchen tilbyder lige netop denne målgruppe.

Damedufte er vokset med 18% og har øget sin markedsandel med 1%. Blandt de enkelte brands i top 10 ses et større eller mindre udsving i udviklingen fra samme periode sidste år. Duftmarkedet i Danmark er stadig præget af stort fokus på nyheder. Det er påvirket af teen-målgruppen, som ofte følger ”it” personlighederne inden for musik, skuespil, design og mode, der ofte lancerer en duft i eget navn. Herredufte har haft en fremgang på 8% og er den kategori, der har haft den laveste vækst. Det må dog stadig anses for at være en flot vækst, da vi i nogle år ikke har haft den glæde at forholde os til vækstrater men derimod tilbagegang under finanskrisen.

Når vi bevæger os ind i makeup-kategorien, ser vi en samlet vækst på 11%. Denne udvikling fordeler sig dog meget forskelligt blandt branchens top 10. Fælles for branchen er dog, at det er tydeligt, at der stadig er stor forbrugerinteresse inden for denne kategori, og at der har været knald på farverne rundt om i landet i hele foråret. Finansanalytikere og detailspecialister spår om bedre tider i horisonten. De senere års svære tider ser nu endelig ud til at lysne lidt, og lad os håbe, at det er en tendens, der fortsætter. Vi ser, at store detailkæder og storcentre bygger om for millioner i denne tid. Nye flagship-butikker åbner, og der investeres nu igen i forbedring af kundens oplevelser mange steder. Det må anses for at være gode tegn.

Fælles for alle, der har formået at holde skindet på næsen de senere år, er ansvarlighed, seriøsitet og evnen til at holde fast i kerneværdier som formidabel service (god service er ikke længere nok!) og en løbende solid og grundig uddannelse inden for faget. Vores kunder, hvad enten vi taler om vores samarbejdspartnere eller slutforbrugere, vil ikke ”nøjes”, og det vil vi heller ikke.

Se den samlede branchestatistik for 1. halvår af 2013 her