Udgivet 06. Dec 2016

Branchestatistikken 2012 - Hele året

Vækstprocenten 2012 mod 2011 skal dog indledningsvist have et par kommentarer med på vejen. For det første indeholder vores 2012-tal et par store mærker, som var på markedet allerede i 2011, men ikke indrapporterede deres tal i dette år. Hvor det selvfølgelig er positivt at byde flere mærker med i  statistikken, så er vi naturligvis nødt til at sammenligne æbler med æbler. Derfor kan den reelle markedsvækst siges at være 8% og ikke de angivne 10% (se rækken med ”like-for-like” udvikling). Disse store mærker er primært hudplejemærker, hvorfor disse kategorier påvirkes positivt – mine kommentarer herunder vil derfor adressere den reelle udvikling like-for-like.

Udviklingen i dufte er dels et udtryk for en positiv udvikling for eksisterende brands, dels en tilførsel til statistikken af nye brands. Derfor er en like-for-like udvikling angivet, men kun til information. Da disse dufte er nye på markedet (og dermed ikke har en 2011 historik), så kan man rettelig argumentere, at markedsudviklingen bør indeholde disse mærker. På et senere tidspunkt er branchen dog nødt til at definere nærmere, hvad et selektivt mærke er (vi arbejder fx forskelligt med begreber som ”bridge-dufte” og ”celebrity-dufte”), således at statistikken afspejler en fælles definition af det selektive kosmetikmarked.

Når dette er sagt, er det fantastisk positivt at se, at makeup-kategorien bekræfter sin positive udvikling fra halvåret og slutter året med en vækst på hele 13%. Spændende nyheder og flot vækst inden for især foundation og negle er med til at drive denne positive trend, og makeup øger endnu en gang sin totale markedsandel til nu at udgøre 22%.

Hudpleje til kvinder fastholder sin store markedsandel på 32% og bidrager med en beskeden stigning på 1%. Her skal det blive spændende at få sammenlignelige tal gennem 2013 for at se, om de nye mærker kan hjælpe til med at drive denne kategori til yderligere vækst. Hudpleje til mænd
vækster flot med 12%, men er stadig domineret af få brands på et meget beskedent marked.

På duftmarkedet viser især damedufte meget positive tegn – de eksisterende mærker tegner sig for en vækst på 9%, og med nye mærker når vi helt op på +15%. Et meget positivt efterår med gode, stærke lanceringer – og en distribution, der har kørt rigtigt mange kampagner med kraftige prisreduktioner kendetegner denne udvikling. Herredufte vækster mere beskedent med 3%, hvor især de to dominerende mærker taber lidt terræn til andre højdespringere inden for top 10 i kategorien.

Slutteligt skal nævnes, at omsætningen på de 10 store mærker, og dermed hos de store aktører, som udgør næsten 60% af det samlede selektive marked, nødvendigvis må være positivt påvirket af, at en af branchens allerstørste distributører åbnede egen distributionscentral i 2012, hvilket helt sikkert har ”boostet” faktureringen fra leverandørerne til distributionen, men ikke nødvendigvis forbruget. Ikke for at være en ”party-killer”, men det tæller nok også for et par procentpoints vækst. Det fratager dog ikke branchen for alt i alt at opleve et længe ventet og stærkt velkomment comeback i 2012!

Se den samlede branchestatistik for hele 2012 her