Udgivet 06. Dec 2016

Branchestatistikken 2012 - 1. halvår

Markedet har i de sidste 4 år kæmpet for at rejse sig, efter krisen dramatisk skyllede ind over os i 2008.

I 1. halvår 2012 har makeup-segmentet vist en kraftig stigning, og er løftet med hele 10%. Samtlige af de 5 største mærker vokser, og makeuppen udgør nu en markedsandel på 26%. Det er en stigning i markedsandel på 3% i forhold til 1. halvår 2011. Der kan være mange gode forklaringer på væksten, men uden tvivl har den øgede interesse blandt forbrugerne for farvede negle været en vigtig trend.

Hudpleje til kvinder er også vokset, men dog mere begrænset. Væksten rækker til, at hudpleje beholder sin andel af markedet på 31%. Ny i top 10 er Ole Henriksen, som ikke tidligere har været rapporteret. Omsætningen er fratrukket sammenligningen med sidste år, således at de 2% udtrykker den reelle vækst.

Hudpleje til mænd har svært ved at finde fodfæste som selvstændig kategori. Ser man på status i år, så er det faktisk kun 4 mærker, som har en væsentlig omsætning. Sammenligner man dette med andre europæiske lande så tyder det på, at danske mænd er svære at lokke ind i kategorien. På andre markeder ser man typisk væsentligt flere brands, så her er en klar opgave, og et stort potentiale, for alle som arbejder med hudpleje.

Damedufte er vokset med 1%, men kategorien dækker over meget store udsving blandt de enkelte brands i top 10. Duftmarkedet i Danmark har altid været præget af stor fokus på nyheder. Vi har ikke en base af klassikere, som bare sælger. Der skal arbejdes både hårdt og kreativt for at opnå succes, og har man ikke den rigtige lancering, kan det være svært at holde omsætningen. De danske kvinder er i særdeleshed krævende, men også spændende forbrugere.

Herredufte faldt med 3%, men faktisk havde 9 ud af 10 mærker i top 10 positiv vækst i omsætningen. Ser man på kategoriens andel af det samlede selektive marked, så faldt andelen dog til 17% mod 19% året før.

Mediebilledet her i efteråret 2012 er stadig meget præget af krisestemning, især når det drejer sig om det private forbrug. Der er dog også positive indikatorer, som kan underbygge en god julehandel, og dermed vækst på det selektive marked. Fra 1. oktober har butikkerne mulighed for at holde længere åbent, og det tyder på en mulig stigning i omsætningen. Samtidig er der på detailsiden både åbnet nye spændende koncepter, og mange eksisterende butikker har moderniseret og opgraderet deres tilbud til forbrugerne. Så lad os alle derfor friste forbrugerne med spændende varer og god service, og således være med til at sikre branchen og vore forhandlere et godt 2012!

Se den samlede branchestatistik for 1. halvår af 2012 her