Udgivet 06. Dec 2016

Branchestatistikken 2011 - 1. halvår

Da vi så småt troede, at vi var ved vejs ende, blev de danske forbrugere paralyseret af finansiel euro uro og vedvarende valgrygter i 1. halvår 2011.

Går vi præcis et år tilbage og ser på statistikken for 1. halvår 2010, så var der så småt en spirende optimisme, markedet havde rejst sig med en positiv fremgang. Men 6 måneder senere i 2. halvår 2010 viste markedet igen en nedadgående udvikling, hvilket resulterede i et fladt 0 for helåret 2010.

Nu sidder vi så med dugfriske tal for 1. halvår 2011 og må konstatere, at den negative udvikling fra 2. halvår 2010 fortsætter. Det samlede selektive kosmetikmarked viste et resultat på -2% i forhold til 1. halvår året forinden.

Den største af alle kategorier, hudpleje til kvinder, er den eneste kategori, som har vist fremgang, om end beskeden, med en vækst på +1%. Kategorien skiller sig også ud ved at have de mindste udsving blandt mærkerne, hvilket indikerer en vis stabilitet. Hos herrerne er hudplejekategorien blevet
reduceret med -6%. Kategorien er kendetegnet ved, at 7 ud af de 10 mærker, som står for det totale marked, har oplevet en negativ udvikling.

Makeupkategorien har mistet væksten fra 1. halvår 2010 og er tilbage på samme niveau som 1. halvår 2009, med en tilbagegang på -2%. Øjensegmentet, som er den største underkategori inden for makeup, er den primære årsag til kategoriens tilbagegang.

Inden for duftene er både dame- og herredufte ramt af en negativ udvikling på -5%. Dame- og herreduftene har været oppe mod høje vækstrater i det forgangne 1. halvår 2010, hvilket dette halvårs duftlanceringer ikke har kunnet holde stand mod. Dette bliver også underbygget af store udsving blandt nogle af de store mærker.

 

Intet indikerer, at danskernes disponible indkomst kommer til at stige mærkbart over de kommende år. Så spørgsmålet er, hvordan vi kan tiltrække en større andel af danskernes rådighedsbeløb. Personligt tror jeg fortsat på, at fokus på service, innovation og købsoplevelser vil få kunderne til at lægge flere penge inden for branchen frem for på andre forbrugsgoder. Med det længe ventede valg bag os, må vi alle gøre vores bedste, mens vi ser frem til kosmetikkens højsæson –julen!

Se den samlede branchestatistik for 1. halvår 2011 her