Udgivet 31. Mar 2017

Stort fremmøde og debatlyst til årets generalforsamling og medlemsmøde

Torsdag den 30. marts slog brancheforeningen SPT dørene op til årets generalforsamling på Comwell Conference Center på Bella Sky i København. Generalforsamlingen blev efterfulgt af et medlemsmøde, hvor en række spændende og interessante oplægsholdere lagde vejen forbi. Temaet for dagens oplægsholdere var nye muligheder for vækst, markedsføring via sociale medier og bloggere samt et politisk indspark om den danske kemidebat.

I forlængelse af den ordinære generalforsamling fremlagde SPT's formand, Karsten Stadsing, foreningens nye 2020-strategi, der skal føre branchen samlet og stærkere ind i fremtiden.

Karsten sluttede sin præsentation af med at takke Erik Frisk, der stopper som bestyrelsesmedlem i foreningen. Erik har været en del af SPT og bestyrelsen, både som formand og næstformænd, i 17 år. Hans efterfølger i Beiersdorf, Bo Hammer Aagesen blev valgt til bestyrelsen.

 

Dagens første gæst var Pia Adelsteen, medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti og formand for miljø- og fødevareudvalget. Pia Adelsteen er som medlem af folketingets næststørste parti og regeringens vigtigse støtteparti en afgørende stemme i kemidebatten på Christiansborg, når der skal træffes politiske beslutninger.  I sit oplæg kom hun både ind på forhandlingerne om designet og udformingen af den nye kemilup og debatten om mikroplast i kosmetik. Og så sluttede hun af med en klar opfordring til virksomheder, som har noget på hjerte og ønsker politisk handling: Tøv ikke med at kontakte politikerne og fortæl om de problemer, I står over for. Politikerne er ikke længere væk end et telefonopkald eller e-mail, og de lytter gerne. 

 

Efterfølgende var det adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), Niels Ralund, der indtog scenen. Den hurtigtsnakkende og karismatiske direktør præsenterede spændende tal fra foreningens e-handelsanalyse, der hvert år kortlægger danskernes shoppingvaner på nettet. Næsten fire milliarder kroner bruger de danske forbrugere i danske webshops på kosmetik og personlig pleje hvert år. Og der er fortsat et stort potentiale i markedet. Se Niels Ralunds præsentation her.

 

Bloggere bliver i stigende grad anvendt i markedsføringen af mange forskellige typer af produkter på de sociale medier. Martin Jørgensen, advokat hos Dansk Erhverv og ekspert i markedsføringsloven, gav et inspirerende indblik i de mange regler, der findes på området, og hvad man skal være opmærksom på, når man anvender bloggere i sin markedsføring og kommunikation. Og så kom han også rundt om den nye persondatalov, som træder i kraft til næste år. Se Martin Jørgensens præsentation her.

 

Dagens sidste oplægsholder var Claus Nordahl-Petersen fra Institut for Business to Government, der hjælper virksomheder med at komme ind på det offentlige marked. Det er formenligt de færreste, der tænker over det, men den offentlige sektor i Danmark køber hvert år varer og serviceydelser for i omegnen af 250 milliarder kroner. Claus kom med gode råd til, hvordan virksomheder kan udnytte det enorme økonomiske potentiale, der ligger og venter i den offentlige sektor. Se Claus Nordahl-Petersens præsentation her.

 

Tak for i år og på gensyn i 2018

Der var et flot fremmøde på dagen og næsten 40 medlemmer  havde taget turen mod Ørestaden og konferencecentret, der ligger midt i det flotte hotel Bella Sky på Amager i København. 

I SPT vil gerne sige tak til alle, som mødte op og bidrog til, at dagen blev en stor succes. Vi håber at se lige så mange til næste års generalforsamling og medlemsmøde, hvor vi gentager succesen.