Udgivet 10. Maj 2017

Sol over Børsen

Selvom weekendens solskinsvejr ikke strakte sig til mandag formiddag, var det alligevel et højtaktuelt emne, der blev bragt på banen, da tre spændende oplægsholdere lagde vejen forbi Børsen og satte fokus på danskernes solvaner og solbeskyttelse.

Først oplægsholder var Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelse. Manden bag Kræftens Bekæmpelses solkampagne, der i år har Michael Bertelsen i hovedrollen som danskeren, der beder lokalbefolkningen om hjælp til at huske danskerne på de tre solråd; skygge, solhat og solcreme.

Peter præsenterede de mange tiltag som Kræftens Bekæmpelse har sat i søen for at opfylde deres mission om at få danskerne til at omgås solen med sund fornuft. I år er de blandt andet til stede på Roskilde Festival, hvor de mange frivillige hver dag opholder sig lang tid i solens skadelige stråler. Og så er der er også fokus på børn og deres solbeskyttelse i den lokale soluge, som i år afholdes i uge 20. Her drager frivillige ud i børnehaver landet over og fortæller, hvordan børnene bedst beskytter sig. 

 

Nye typer af solcremer igennem åben innovation

Sådan lød titlen på dagens næste oplæg fra Sanne Lise Lauemøller, der til dagligt er Senior Scientific Affairs Specialist hos Riemann. Riemann er en dansk familieejet virksomhed, der blandt andet udvikler og producerer solcreme til det danske og internationale marked.

Virksomheden har sammen med DTU og Coloplast indgået et samarbejde, der har til formål at udvikle nye solcremer, som holder bedre, og stomiposer som hæfter bedre på huden.

Innovationsfonden støtter projektet med 12 millioner kroner, og Riemann skal sammen med forskerteamet de næste fire år opfinde solcremer, der kan tåle at blive udsat for vand og sved. To ting, der er svære at undgå på en strandtur eller en sommerdag ved poolen.

 

Danskerne bruger for lidt solcreme

Sidste oplægsholder var Bettina Ørsnes Larsen fra Miljøstyrelsen. Hun havde en spritny undersøgelse med sig, der konkluderer, at danskerne ikke smører nok solcreme på sig, når de bevæger sig udenfor i solens farlige UV-stråler.

Det betyder, at de reelle faktorbeskyttelse er langt lavere end den, som står på solcremen. Faktisk er danskerne i gennemsnit kun beskyttet med faktor 2,7, når de lægger sig på stranden eller sætter sig i havestolen. Heldigvis er danskerne blevet bedre til at smøre et tykkere lag solcreme på kroppen, men der er altså et stykke vej endnu, før danskerne har forstået budskabet om, at der skal en god stor håndfuld solcreme til, før man opnår en ordentlig beskyttelse mod solens farlige UV-stråler.

Præsentationerne fra dagens oplægsholdere finder du her